• BF Family
  • Фентезі-ліга
  • Подкасти
Брутальний футбол
  • Головна
  • Статті
  • Інтерв’ю
  • Репортажі
  • Блоґи
  • Новини
За брутальний футбол!
  • Головна
  • Статті
  • Інтерв’ю
  • Репортажі
  • Блоґи
  • Новини
Брутальний футбол
Головна Статті

Футбол в Україні до війни й після: як змінилась відвідуваність матчів УПЛ

автор: Олександр Бабенко
13.01.2020 11:55
в Статті
0 0
0
Футбол в Україні до війни й після: як змінилась відвідуваність матчів УПЛ
1.6k
Переглядів
ПоширитиТвітнути

Ми вирішили проаналізувати, як змінилась відвідуваність матчів чемпіонату України після початку війни на Cході України. Також ми порівняли протистояння “Динамо” та “Шахтаря” в розрізі глядацького інтересу до лідерів вітчизняного чемпіонату.

За 5 років футбол в Україні змінився. Зникли клуби, які протягом десятиліття були в топі нашого футболу. Кількість команд в чемпіонаті зменшилась на ¼ – з 16 на 12. Також змінилась система розіграшу чемпіонату.

Основна причина занепаду українського футболу – війна на Cході України. Клуби з Півдня та Сходу, які зуміли зберегти професійний статус, були вимушені переїхати з окупованих територій. Переїзд в інші міста вплинув на відвідуваність домашніх матчів “Зорі”, “Шахтаря”, “Олімпіка”. Лише “Шахтар” зміг мінімізувати глядацькі втрати в порівнянні з сезоном 2013/14. “Гірники” у сезоні 2018/19 збирали на чотири тисячі вболівальників менше в чужому для себе Харкові.

З початком війни ультрас оголосили безстрокове перемир’я й показали свою національну свідомість, але водночас це зменшило градус протистояння на трибунах, а отже вплинуло на видовищність. 

У своєму дослідженні ми вирішили сфокусуватись на показниках “Динамо” та “Шахтаря”, адже це – гранди вітчизняного футболу, лідери по відвідуваності й за результатами як 5 років тому, так і зараз. Можливо, якби не почалась війна, ми б аналізували показники чотирьох клубів, але “Дніпро” та “Металіст” були ліквідовані. Великий футбол в Дніпро повернувся тільки в серпні цього року, а харківські вболівальники досі вимушені ходити на матчі “Металіста-1925” у Першій лізі. В обох випадках мешканці міст ходять підтримувати вже зовсім інші команди. Дивлячись на графік в сезоні 2013/14 ми бачимо, яким сильним і щільним був рівень відвідуваності матчів УПЛ. Різниця між 2 й 4 місцем менша ніж 1,5 тисячі глядачів. Якщо у 2014 році мінімальна відвідуваність була 7651 людей, то у 2019 тільки дві команди перевищують цей показник.

Окремо варто говорити про те, як люди ходили на “Шахтар” й “Динамо” в інших містах. “Динамо” й тут обігнало свого заклятого ворога в усіх містах, крім Дніпра. У трьох містах показники відвідуваності поєдинків з київським клубом перевищили 20 тисяч. В Харкові на матчі з киянами вдалось зібрати рекордні 39 тисяч глядачів. 

В останньому сезоні картина така ж сама, як й 5 років тому: на “Динамо” все ще ходять більше, але варто зазначити, що “Шахтар” зібрав більше, ніж київський клуб вже в матчах з трьома клубами, а саме з “Олександрією”, “Олімпіком” та “Карпатами.” Проте відвідуваність й тут катастрофічно знизилась. Тільки в Одесі команди зібрали понад 10 тисяч вболівальників в протистоянні з “Чорноморцем”, який вилетів цього з сезону елітного дивізіону. А отже Прем’єр-ліга втратила ще один клуб, матчі якого користувались популярністю.

Про причини занепаду відвідуваності й про те, як два головних українських гранди працюють зі своїми фанатами сьогодні, ми поспілкувались з лідерами фанатського руху “Динамо” й “Шахтаря”.

Андрій, один з лідерів фанатського руху “Шахтаря”:

Про правила відвідування гостьових матчів й паспорти вболівальників:

Як фанат я, зрозуміло, виступаю проти будь-якої ідентифікації себе в очах клубу. Це одразу дає клубу важелі у впливі на фанатів і, відповідно, клуб може це застосовувати тоді, коли фанати не згідні з точкою зору клубу. Фанати не розглядають клуб як бізнес-проєкт або як спосіб заробити бали в очах суспільства і взагалі як чиюсь приватну власність. Отже, вони можуть зіштовхнутись із непорозуміння стосовно тих чи інших дій, тих чи інших висловлювань працівників клубу. А будь-який конфлікт може виплеснутись за межі стадіону.

Крім того як фанат “Шахтаря” я не можу не згадати про факт, коли досьє, що збирали робітники клубу на фанатів, потрапили до рук москальських гебістів. Цьому є відеопідтвердження. Отже, спростувати неможливість приватної структури захистити особисті дані своїх клієнтів не вийде. Впевнений і знаю, що служба безпеки клубу в особі її керівника Бургели й надалі збирає і веде подібні досьє. З вказівки генерального директора чи з власної ініціативи я не знаю. Отже, ось це рішення клубу про продаж квитків по паспортах це ні що інше як спрощення собі роботи. Ясна річ, що це аж ніяк не додає кількості вболівальників на трибунах, я не кажу вже про якість. І не факт, що про це відверто збиткове рішення знає власник клубу, для якого відвідуваність з початком війни стала болючим питанням.

В Донецьку така практика продажу квитків по паспортах існувала і до війни. І тоді й зараз цю систему можна було обійти або якось хакнути. Є різні варіанти, я сам користався 2-3 з них. Але тоді відтік тих, хто не хотів собі мастити плечі проблемами з придбанням абонементів був мінімальним в порівнянні з популярністю клубу і загальною відвідуваністю. Ми були топ і по грі й по відвідуваності й клуб міг собі це дозволити, а відказники губилися на загальному тлі або врешті приймали правила гри.

Про кількість вболівальників на стадіоні:

Зараз задача максимально повернути вболівальників на стадіон. І кожне рішення, яке навіть потенційно може завадити тому, треба відкидати одразу. Аж до того, що посилати УЄФА з їхніми рекомендаціями.

В країні є 2 конкретні приклади, коли маркетинг дав результат в заповненості трибун і популяризації футболу:

1. “Шахтар” з 2010 до 2014 року.

2. Збірна новітнього періоду.

Є дві моделі, які працюють. Думаю, що й сліпий бачить, що шахтарське лобі посунуло в збірній динамівське і заправляє от вже декілька років. Результат всі бачимо. Можливо є сенс тим командам, хто зацікавлений саме в такому розвитку, зняти кальку, якщо своє не працює. Але ж це якщо власникам клубів це потрібно. Бо я маю великі сумніви стосовно цього.

Олексій, один з лідерів фанатського руху “Динамо”:

Про відвідуваність стадіону:

Чемпіонат став банально не цікавим. Менша кількість самобутніх клубів, кількість команд зменшилась до 12 – це очевидні фактори. Людям не цікаво ходити на “Олімпік” та ФК “Львів”, свого часу матчі з “Металістом” та “Дніпром” сприймались набагато цікавіше ніж те, що є зараз. Немає в Прем’єр-лізі “Чорноморця”, “Волині”, “Кривбаса”, запоріжців. Плюс результати “Динамо” на полі геть не тішать – зараз потрапити до Ліги Чемпіонів вже звучить як досягнення, хоча ще 10 років тому виступали там регулярно… Люди звикли жити минулим, пам’ятають часи, коли “Динамо” наводило шороху в Європі і не готові витрачати свій час та нерви, щоб побачити чергову втрату очок.

Відвідуваність фанатського сектору зменшується з тих самих причин – нецікавий футбол та відсутність агресії на стадіоні через фанатське перемир’я. На єврокубкові матчі трибуна Динамо так само збирає повні два сектори, на суперкубок чи до Харкова їздить так само 500+ людей. Тобто в глобальному плані фанати нікуди не ділись, просто стали менше ходити нецікаві та менш принципові матчі. Так не повинно бути, але так є на цей момент. 

Про роботу ультрас над відвідуваністю сектору:

Звичайно, якась робота по залученню нових фанатів відбувається, але  цього недостатньо для хорошого результату. Хоча я в принципі не впевнений, що фанати повинні працювати над цим – краще мати на секторі тих, хто сам прийшов і розуміє для чого, ніж тих, кого привели за руку. Графіті в місті можна назвати візуальною рекламою, а розвиток соцмереж – пропагандою в Інтернеті. В деяких соціальних мережах сторінки “Ультрас Динамо” мають більше підписників ніж офіційні клубні.

Про роботу клубу над відвідуваністю сектору:

Якщо йдеться про фанатський сектор – то ні, клуб не робить абсолютно нічого, щоб кількість активних вболівальників на трибуні збільшувалась. Якщо про стадіон загалом, то співпраця з “Фаворитом” вже трохи схожа на реальну роботу з вболівальниками, якої так бракувало всі попередні роки. От тільки роботу цю роблять не працівники клубу, а стороння контора, у якою в цьому плані свій фінансовий інтерес.

Автори: Олександр Бабенко, Олексій Мацкевич
Робота над інфографіками: Ольга Бовкун


Поширити3Твітнути

Олександр Бабенко

Схожі Пости

Ярослава Ракицького “примазують” до збірної України. Він зайвий, причому не через російський бекґраунд
Статті

Ярослава Ракицького “примазують” до збірної України. Він зайвий, причому не через російський бекґраунд

Квітень 6, 2022
Посередній у Києві, прославлений за океаном. Як поживає Мілош Нінкович
Статті

Посередній у Києві, прославлений за океаном. Як поживає Мілош Нінкович

Лютий 21, 2022
Справжні дияволи. Мейсон Ґрінвуд та інші зірки МЮ, які вляпалися у скандали з перчинкою
Статті

Справжні дияволи. Мейсон Ґрінвуд та інші зірки МЮ, які вляпалися у скандали з перчинкою

Лютий 11, 2022
Не “Маріуполь”. Як українці “Шахтаря” грали в забугорних орендах і що з того вийшло
Статті

Не “Маріуполь”. Як українці “Шахтаря” грали в забугорних орендах і що з того вийшло

Лютий 7, 2022
Наступне
В пошуках кращого футбольного життя

В пошуках кращого футбольного життя

    Останні коментарі

    powered by CACKLE
    Брутальний футбол

    Брутальний футбол - про футбол відверто і з гумором

    Ми в мережах

    Теґи

    "Аякс" Амстердам "Ворскла" Полтава "Десна" Чернігів "Динамо" Київ "Зеніт" Санкт-Петербург "Леґія" Варшава "Манчестер Юнайтед" "Шахтар" Донецьк Іван Петряк Ігор Коломойський Ігор Харатін Андрій Борячук Андрій Тотовицький Артем Мілевський Бернард Богдан Бутко В'ячеслав Чурко В Україні Валерій Бондаренко Владислав Кулач Владлен Юрченко Давід Нерес Едуард Соболь За бугром Ліга Європи Ліга чемпіонів Мілош Нінкович Олександр Алієв Олександр Воловик Олександр Зубков Олександр Караваєв Олексій Бєлік Пилип Будківський Руслан Маліновський Сергій Болбат Тайсон Ярослав Ракицький

    © Брутальний футбол

    • Головна
    • Статті
    • Інтерв’ю
    • Репортажі
    • Блоґи
    • Новини
    • Головна
    • Статті
    • Інтерв’ю
    • Репортажі
    • Блоґи
    • Новини
    • Фентезі-ліга

    © Брутальний футбол

    Ввійдіть в свій аккаунт

    Забули пароль?

    Заповніть поля для реєстрації

    Всі поля обов'язкові Ввійти

    Відновити пароль

    Введіть ваш e-mail для відновлення паролю

    Ввійти